Standardy Ochrony Małoletnich w szkole językowej Cook’s Language School
Dokładając starań, by dzieci i młodzież uczące się w naszej przestrzeni mogły czuć się bezpiecznie i swobodnie, szkoła językowa Cook’s Language School (zwana dalej “Szkołą”) wprowadza Standardy Ochrony Małoletnich (zwane dalej “Standardami”), przewidziane przez ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
W poniższych Standardach Ochrony Małoletnich operujemy niżej wymienionymi pojęciami:
1) Pracownik – każda osoba zatrudniona w Szkole na podstawie umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej a także umowy wolontariatu lub umowy o staż lub w inny sposób współpracująca ze Szkołą;
2) Osoba odpowiedzialna – osoba wskazana przez Szkołę jako osoba odpowiedzialna za wprowadzenie Standardów, przyjmowanie zgłoszeń, składanie zawiadomień, dokonywanie aktualizacji oraz realizację innych obowiązków opisanych w Standardach Ochrony Małoletnich;
3) Dziecko, Uczeń, Małoletni – kursant Szkoły, który nie ukończył 18 roku życia;
4) Rodzic – rodzic, opiekun prawny lub osoba (podmiot) sprawujący piecze zastępczą nad małoletnim;
5) Przemoc – wszelkie czynności (o formie m.in. psychicznej, fizycznej a także zaniedbywanie) zabronione lub karalne, podejmowane względem małoletniego, w tym polegające na nieprzestrzeganiu Standardów przez Pracowników Szkoły, Rodziców lub innych małoletnich.
Rozdział 1
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami a małoletnimi
§1
Szkoła zobowiązuje się do zapewnienia bezpiecznych relacji między małoletnimi a personelem placówki. Pracownicy Szkoły zobligowani są do przestrzegania następujących zasad ogólnych:
– niedopuszczalne są jakiekolwiek formy nadużyć, wykorzystywania bądź przemocy fizycznej, słownej, emocjonalnej lub seksualnej wobec małoletnich
– zachowanie troski, szacunku oraz profesjonalizmu w relacjach z uczniami
– pracownicy dbają o poczucie równego traktowania wszystkich dzieci oraz podejmują działania adekwatne do danej sytuacji, mając na uwadze specyfikę pracy z małoletnimi
– zakaz kontaktów z uczniami poza Szkołą, za wyjątkiem aktywności zaplanowanych przez Szkołę;
– natychmiastowe zgłaszanie wszelkich przypadków podejrzenia nadużyć lub krzywdzenia małoletnich przez personel do właściciela Szkoły.
§2
Szkoła weryfikuje zatrudnianych pracowników i monitoruje przestrzeganie standardów ochrony małoletnich:
– zatrudniani pracownicy posiadają odpowiednie kwalifikacje, które są weryfikowane podczas procesu rekrutacji i dołączone do akt personalnych
– kandydaci na pracowników są sprawdzani w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym i zobowiązani są przedstawić zaświadczenie o niekaralności
- każdy pracownik przed podjęciem pracy w Szkole zapoznaje się z zasadami określonymi w Standardach i zobowiązuje się do ich przestrzegania.
Rozdział 2
Zasady i procedura postępowania
w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika
§3
W przypadku informacji o niewłaściwym zachowaniu pracownika:
– osoba, która otrzymała informację o niewłaściwym zachowaniu członka personelu sporządza notatkę służbową i zgłasza problem właścicielowi Szkoły
– właściciel Szkoły przeprowadza rozmowę z pracownikiem i ustalony zostaje plan poprawy zachowania, mający na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań i określający konsekwencje w przypadku niezrealizowania postanowień planu
– właściciel Szkoły kontaktuje się z rodzicami ucznia i informuje o podjętych działaniach w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa.
§4
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę ucznia:
– osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym właściciela Szkoły i sporządza notatkę służbową
- właściciel Szkoły przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzanym o popełnienie przestępstwa w celu zdobycia informacji i informuje o obowiązku zawiadomienia policji lub prokuratury
– rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia
§5
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu przez pracownika:
– osoba która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym właściciela Szkoły przekazując notatkę służbową
– właściciel Szkoły składa do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka i wykonuje inne niezbędne czynności aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
§6
W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone:
– należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 999.
– poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia notatkę służbową i informuje właściciela szkoły o podjętym działaniu.
§7
W przypadku gdy pracownik jest świadkiem przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka przez innego pracownika:
– zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym dyrektora i przekazać notatkę służbową
– dyrektor informuje pracownika podejrzewanego o krzywdzenie o posiadanej relacji ze zdarzenia i obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury
– dyrektor zgłasza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka na policję lub do prokuratury
– pokrzywdzonemu dziecku zostaje udzielone niezbędna pomoc.
- rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia.
§8
W przypadku gdy to uczeń jest świadkiem przestępstwa popełnionego przez pracownika na szkodę dziecka, niezwłocznie zobowiązany jest do poinformowania o tym innego pracownika szkoły. Dalej toczy się postępowanie jak §7.
§9
W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest karta interwencji. Kartę interwencji zakłada i prowadzi właściciel Szkoły. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji szkolnej.
Rozdział 3
Zasady i procedury postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę ze środowiska rodzinnego
§10
Każdy pracownik, który otrzymał informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez jakąkolwiek osobę dorosłą, nie będącą pracownikiem, jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu właściciela Szkoły oraz sporządzić notatkę służbową zawierającą opis zaobserwowanych symptomów. Członek personelu który powziął takie podejrzenie, informuje właściciela Szkoły, który w przypadku podzielenia obaw członka personelu, konsultuje sytuację z profesjonalnym psychologiem lub pedagogiem lub przez numer kontaktowy z poradnią telefoniczną „Niebieskiej Linii” i po tej konsultacji podejmuje decyzję o: – poinformowaniu o podejrzeniach opiekuna dziecka (jeżeli pewnym jest, że nie jest on osobą krzywdzącą) lub zawiadomienia o podejrzeniach dyrektora placówki szkolnej lub przedszkolnej do której uczęszcza Uczeń lub powiadomienie o podejrzeniach policji.
W przypadku zagrożenia dobra dziecka właściciel szkoły podejmuje rozmowę z rodzicem niekrzywdzącym i sporządza notatkę służbową.
– informuje o zachowaniach czy też wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia;
– ustala działania eliminujące nieodpowiednie zachowania;
– informuje o ewentualnym ustawowym obowiązku podjęcia interwencji prawnej. W przypadku braku poprawy zgłasza sprawę do sądu rodzinnego;
– w sytuacji, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa właściciel Szkoły jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić zawiadomienie na policję lub do prokuratury.
§11
W przypadku zgłoszenia przez dziecko pracownikowi, że w środowisku rodzinnym zostały zastosowane wobec niego zachowania przemocowe ze strony dorosłych, osoba, która otrzymała informację na ten temat:
– przeprowadza rozmowę z dzieckiem w celu wyjaśnienia sytuacji, informuje o sprawie właściciela Szkoły i sporządza notatkę służbową;
– właściciel Szkoły rozmawia z rodzicami dziecka i podejmuje działania wyjaśniające;
– w przypadku, gdy są podejrzenia, że dziecko nie jest bezpieczne w rodzinie zawiadamiana jest policja/prokuratura lub sąd rodzinny.
§12
W sytuacji gdy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w szczególności z użyciem przemocy domowej:
– właściciel Szkoły lub wskazany przez niego pracownik informuje rodziców o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd);
– właściciel Szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji.
§13
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu, w tym z użyciem przemocy domowej:
– osoba która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym właściciela Szkoły, który następnie składa niezwłocznie do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.
§14
W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia notatkę służbową.
§15
W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest karta interwencji. Kartę interwencji zakłada i prowadzi właściciel Szkoły. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji szkolnej.
Rozdział 4
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników
§16
W przypadku krzywdzenia ucznia przez inne dziecko na terenie szkoły pracownik będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
– zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia
– rozdzielić strony konfliktu
– jeśli istnieje potrzeba udzielić pierwszej pomocy. W przypadku poważniejszych obrażeń, pracownik wzywa pogotowie ratunkowe
– pracownik będący świadkiem zajścia sporządza notatkę służbową i powiadamia właściciela Szkoły.
– właściciel Szkoły powiadamia rodziców poszkodowanego ucznia oraz sprawcy oraz opracowuje działania naprawcze i plan wsparcia.
Jeżeli ofiara przemocy doznała dotkliwych obrażeń cielesnych, wymagających interwencji medycznej, właściciel Szkoły zawiadamia o zdarzeniu policję i/lub sąd rodzinny.
§17
W przypadku podejrzenie popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu przez nieletniego osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym właściciela Szkoły, który następnie niezwłocznie składa do sądu rodzinnego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez nieletniego.
§18
W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 999. Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia notatkę służbową.
§19
W przypadku gdy uczeń zgłasza pracownikowi, że jest nękany przez innego ucznia/uczennicę i powtarzają się wobec niego zachowania agresywne, pracownik:
- zawiadamia o sprawie właściciela Szkoły przekazując notatkę służbową;
- właściciel Szkoły przeprowadza rozmowę z obojgiem uczniów w celu wyjaśnienie sprawy. W razie potrzeby rozmawia również ze świadkami zdarzeń;
– właściciel Szkoły informuje o sprawie rodziców dziecka krzywdzącego, a rodziców ucznia krzywdzonego o podjętych działaniach. Dalej postępowanie toczy się tak jak w § 16.
§20
W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest karta interwencji. Kartę interwencji zakłada i prowadzi właściciel Szkoły. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji szkolnej.
Rozdział 5
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
§21
Osobą odpowiedzialną za monitoring i aktualizację Standardów Ochrony Małoletnich jest właściciel Szkoły:
– ocenia Standardy w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb placówki oraz zgodności z obowiązującymi przepisami
– przyjmuje od uczniów, rodziców i pracowników zgłoszenia o poprawkach do Standardów i wprowadza niezbędne zmiany
– co najmniej raz na 2 lata dokonuje aktualizacji Standardów celem dostosowania ich do potrzeb szkoły
Rozdział 6
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej do przygotowanie personelu
§22
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania Standardów właściciel Szkoły:
– szkoli personel w zakresie stosowania i przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich,
– dokumentuje przeprowadzone szkolenia i odbiera od pracowników oświadczenia o zapoznaniu się ze Standardami i zobowiązaniu do jej stosowania
– przyjmuje od pracowników uwagi dotyczące Standardów
– monitoruje stosowanie Standardów w praktyce i ocenia ich skuteczność
Rozdział 7
Zasady i sposoby udostępniania rodzicom/opiekunom oraz małoletnim obowiązujących standardów
§23
Szkoła umożliwia zapoznanie się z polityką uczniom i rodzicom poprzez zamieszczenie jej na stronie internetowej szkoły. W sali lekcyjnej na tablicy ogłoszeń wywieszona jest skrócona wersja polityki w formie przystępnej dla małoletnich oraz lista kontaktów do instytucji pomocowych i interwencyjnych.
§24
Podczas procesu rekrutacji pełnoletni kandydaci oraz rodzice/opiekunowie małoletnich kandydatów mają obowiązek zapoznania się ze standardami obowiązującej polityki. Akceptacja zasad i zobowiązanie się do ich przestrzegania jest warunkiem udziału w kursie.
Rozdział 8
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach i udzielenie wsparcia
§25
W przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego personel szkoły jest zobowiązany do podjęcia natychmiastowych działań. Procedura interwencji obejmuje:
– zapewnienie bezpieczeństwa małoletniemu i zachowanie spokoju i empatii;
– w sytuacji zagrażającej życiu natychmiastowe powiadomienie pogotowia;
– dokładne dokumentowanie wszelkich obserwacji i informacji dotyczących sytuacji: notatka służbowa;
– natychmiastowe powiadomienie właściciela Szkoły o zaistniałym zdarzeniu, który w razie konieczności powiadomi odpowiednie instytucje, takie jak policja, prokuratura czy sąd opiekuńczy;
– zapewnienie wsparcia emocjonalnego.
Rozdział 9
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania zgłoszeń
§26
Wszelkie ujawnione lub zgłoszone incydenty lub zdarzenia zagrażające dobru małoletniego są dokumentowane zgodnie z ustalonymi procedurami:
– pracownik podejrzewający lub będący świadkiem krzywdzenia sporządza notatkę służbową, którą przekazuje właścicielowi Szkoły;
– właściciel Szkoły w uzasadnionych przypadkach opracowuje plan pomocy małoletniemu;
– w przypadku kontaktu z policją, prokuraturą lub sądem rodzinnym właściciel Szkoły sporządza zawiadomienie o zaistniałym powiadomieniu oraz wypełnia kartę interwencji.
§27
Dokumentacja jest przechowywana w bezpiecznym miejscu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa o ochronie danych osobowych oraz wymogami dotyczącymi archiwizacji dokumentów szkolnych.
Rozdział 10
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi
§28
Każde zachowanie, które narusza granice osobiste, godność lub bezpieczeństwo małoletniego jest uznane za niedozwolone. Niedozwolone są:
– przemoc fizyczna: uderzanie, popychanie, szczypanie, czy inne formy fizycznego krzywdzenia;
– przemoc werbalna: obraźliwe słowa, groźby, drwiny, poniżanie, czy rozpowszechnianie plotek;
– przemoc psychiczna: manipulacja, izolacja od rówieśników, zastraszanie;
– przemoc seksualna: niepożądane zachowania o charakterze seksualnym, w tym dotykanie, komentarze, czy wymuszanie aktywności seksualnych;
– cyberprzemoc: przemoc dokonywana za pośrednictwem Internetu lub telefonów komórkowych, takie jak hejt, stalking, rozpowszechnianie zdjęć, w szczególności intymnych, bez zgody.
§29
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników określa Rozdział 4 niniejszych Standardów.
Rozdział 11
Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
§30
Szkolne urządzenia elektroniczne z dostępem do Internetu wykorzystywane są jedynie podczas zajęć lekcyjnych i pod kontrolą nauczyciela:
– szkoła korzysta z licencjonowanego oprogramowania dydaktycznego dedykowanego realizowanym podręcznikom;
– szkoła korzysta z licencjonowanej platformy do zarządzania szkołą;
– uczniowie sporadycznie korzystają z własnych telefonów podczas lekcji, wyłącznie w trakcie zadań monitorowanych przez nauczyciela;
– treści publikowane w szkolnych mediach społecznościowych są monitorowane przez właściciela szkoły;
– osoby uczestniczące w lekcjach online korzystają z licencjonowanej platformy, uniemożliwiającej przyłączenie się osobom nieupoważnionym
– osoby uczestniczące w lekcjach online są informowane o obowiązujących zasadach bezpiecznej lekcji przed rozpoczęciem kursu.
Rozdział 12
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci oraz ochrona wizerunku
§31
W szkole procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w internecie obejmują szereg działań, mających na celu zapewnienie bezpiecznego środowiska online:
– korzystanie z sieci wyłącznie w celu edukacyjnym i pod kontrolą nauczyciela;
– korzystanie z bezpiecznych wyszukiwarek;
– kontrola i aktualizacja ustawień bezpieczeństwa na urządzeniach.
§32
Wizerunek ucznia jest chroniony w szkole poprzez następujące standardy:
– zdjęcia i nagrania uczniów wykonywane są sporadycznie i zawsze na podstawie wyrażonej przez rodziców/opiekunów zgody;
- jeżeli to możliwe, twarze małoletnich uczniów nie są pokazywane na zdjęciach;
– zdjęcia i nagrania uczniów dotyczą jedynie udziału w lekcji oraz aktywnościach organizowanych lub zaleconych przez szkołę;
– uczniowie na zdjęciach i nagraniach nie są pokazywani w negatywny ani poniżający sposób;
– publikacja zdjęć i nagrań w mediach społecznościowych szkoły następuje jedynie w celu promocji działań dydaktycznych szkoły.
Rozdział 13
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
§33
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia obejmują kilka kluczowych kroków, które mają zapewnić skuteczną pomoc i ochronę dla ofiar:
– rozpoznanie przez personel sygnałów wskazujących na możliwość krzywdzenia dziecka, co może obejmować zmiany w zachowaniu, niechęć do określonych osób lub miejsc, a także fizyczne ślady przemocy;
– weryfikację tych sygnałów przez personel poprzez zbieranie dodatkowych informacji, które mogą potwierdzić początkowe obawy. To może wymagać rozmów z dzieckiem, jego rodziną, a także innymi osobami z otoczenia dziecka, takimi jak nauczyciele czy przyjaciele;
– po potwierdzeniu sygnałów krzywdzenia, właściciel Szkoły opracowuje plan wsparcia, który może zawierać zalecenie pomocy psychologicznej dla poszkodowanego, a także sprawcy, jeśli jest taka potrzeba;
– w sytuacji, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń lub jeśli małoletni jest nadal krzywdzony, podejmowane są odpowiednie działania prawne, w tym informowanie rodziców lub opiekunów prawnych poszkodowanego o możliwości zawiadomienia policji, prokuratury lub sądu rodzinnego.
Sporządzono 30 czerwca 2024 r.